09 May 2010

Buat dia yang bergelar ibu !




Dulu along selalu tarik muka masam bila mak tak bagi along makan coklat. Mak kata takpayah, `Kang gigi along rongak. Nak jadi cam opah sebelah rumah ke?` Dulu along selalu koyak2 buku sekolah bila marah, tapi mak sabar, mak beli lagi buku lain. Dulu along pernah tendang kaki mak sebab taknak bawak along gi funfair. Mak sabar jugak. 


Dulu along pernah marah mak sebab mak asyik layan adek je. Along kata mak asyik biarkan along aje. Tapi lepas tu along nampak mak nangis senyap2. Ya allah berdosanya aku. Malam tu mak masuk bilik along, mak ingatkan along dah tidor. Tapi tak, along pura-pura je. Pastu mak cium pipi along. Punya terharunya along masa tu.

Mak asyik tanya je ape along buat, pergi manalah, itulah inilah. Semua disiasatnya. Kadang-kadang along rasa marah. Tapi along tahu semua tu mak buat sebab mak sayang along. Bila along sedih, along cuba nyorok. Tapi mak dapat tahu jugak. Mak bagi dorongan walaupun berkias-kias kan. Inilah yang dipanggil naluri seorang ibu.


Dengan tercongoknya along kat depan komputer ni, along nak cakap, SELAMAT HARI IBU buat mak dan ibu-ibu seluruh dunia. Terima kasih sebab lahirkan along. ♥♥



Hundreds of dewdrops to greet the dawn,
Hundreds of bees in the purple clover,
Hundreds of butterflies on the lawn,
But only one mother the wide world over.